El brillant daurat es mou deixant
una cua de purpurina, el moviment rodó que dibuixen les mans de l’actriu m’omple
la vista; l’escenari és ple de colors i formes, música i ball, fum i ombres.
Estic atrapada en aquesta festa de colors, per a mi és el paradís, m’encanta la
purpurina i les coses que brillen. Sóc en un aparentment desordre dins d'aquest arc de
sant Martí. El començament d’una obra que no hagués imaginat mai era davant
nostre.
El gris desgastat i avorrit del
carrer Moragues es trenca de cop. Un fúcsia fluorescent que cau del sostre de l’escenari
surt de les cortines vellutades del teatre Catalunya i se m’escapa un wow!! Em frego les mans! Ara només queda
buscar el lloc on seurem. Radars en marxa, busco les cotorres per allunyar-me’n,
però aquesta vegada poc podem triar, la sala està molt plena: l’olor de tabac,
de laca, de perfum s’infla amb la temperatura dels cossos excitats de la gent
que avui estaran més insuportables que mai.
L’escenari fúcsia és una escala
amb un llum de plàstic cargolat a banda i banda i amb un parell de boles
giratòries penjades al sostre que cada tres segons disparen un raig de llum i m’enlluernen.
Sembla un arbre de Nadal.
Quan la consciència m’arrenca
dels guants lluents de la cantant que duu un vestit escandalós, començo a veure
entrar un munt de personatges estrafolaris i ple de colors i formes estranyes.
La banda sonora de Fangoria li dóna un
toc molt irreal, bohemi i sobretot friki, molt friki però que els queda molt
bé, tan bé com el vestit de la cantant que sembla una gallina. De mica en mica
que sona la cançó A quien le importa Els
personatges van apareixen en escena formant un ball desordenat i heterogeni.
Tot un bon començament. Hi ha tant per captar que estic desitjant sisplau que
parin de sortir i sortir personatges i coses rares del darrere de les
cortines!sisplau el meu cap ja no aguanta més! No dóna per més! Pollastres que
passegen amb corretges! Gallines que canten Fangoria...Déu n’hi do Joan, el què
ens espera avui...l’Emma i l’Oriol, els seus fills també s’han apuntat a la
festa i s’ho estan passant pipa! Han entrat de ple en el món del teatre! I no
havia millor obra que aquesta!
L’argument és difícil d’explicar
però és possible aconseguir-ho i ara ho intentaré. Quan s’acaba A quien le importa, arriba la primera
història, l’obra té un cert orde i segons la meva manera d’entendre’l és mitjançant
les tres histories que surten, es pot interpretar com una introducció, nus i
desenllaç tot i que no tenen absolutament res a veure una amb l’altre! És una
autèntica bogeria que t’acaba arrossegant amb ella. Hem d’entendre tots els
personatges com a històries independents, tots fan una funció extravagant i
única dins de tota la història que tampoc segueix un fil clar.
Entrem a dins de la primera:
quatre personatges: dues dones i dos homes que es troben en una festa; un dels
dos homes està impacient perquè el que busca és sexe amb alguna d’elles dues i
l’altre home no ho aconseguirà perquè té el fantasma de la seva mare rodant-lo
cada vegada que intenta fer alguna cosa amb una de les dones; reprimit es
quedarà ajagut com un boig intentant allunyar-lo i quan ho aconsegueix la dona
ja no vol saber-ne res. Sense gairebé donar-te’n compte ja estàs dins la segona
història! El fet que hi hagi tants de personatges rondant pel voltant de l’escenari
et despista moltíssim i et porten directament cap a la segona història.
Un home amb un barret brillant es
mou sobre l’escenari que tremola exasperat. La seva dona li és infidel, un tema
molt recurrent en totes les obres del concurs que he vist fins ara. Els personatges
de la primera història es barregen amb els de la segona, estan tots sobre l’escenari
i s’enllacen. L’home cornut s’afegeix amb els de la festa. Una de les dones
surt de l’escenari i se’n va a buscar alcohol perquè s’ha acabat. Quan el va a
buscar, pel camí, es troba amb una dona que duu un cistell ple de flors; la
dona balla i canta i l’altre dona, la de la festa li explica la seva
experiència amb el matrimoni i com era la relació amb el seu exmarit. És una declaració
de principis molt nazi. Però res té a envejar aquest discurs esperpèntic amb el
que vindrà a continuació. La dona del cistell de flors, la que balla i canta i
crida i riu ha decapitat algú i guarda al fons del cistell el cap. La manera
com li ensenya i el què li diu fa de la senyora ballarina una autèntica
assassina boja. Veig la mort personificada en aquest personatge. La mort els
ronda ballant i cantant amb una destral i amb un objectiu clar: matar. Pica a
la porta, obren els de la festa i...els mata? No ho sabem perquè en un tres i
no res arriba la última història. Però abans, hi ha una petita història amb una moralina final: una dona ha d'anar a un ball molt elegant i necessita lluir-se amb joies, vol aparentar el que no és. Li deixen un collaret molt car i el perd. Es passa deu anys treballant per poder pagar el collaret i quan ho aconsegueix se n'assabenta de que el collaret era fals. Tant la dona que li deixa el collaret com ella fingeixen i això a una d'elles li surt molt car. No fingeixis i no vulguis aparentar el que no ets, així s'acaba la història.
La mort finalitza l’obra:
primer veiem el divertiment que podria ser la joventut, després el matrimoni
que seria la maduresa i finalment el judici final que seria la vellesa i la
mort. Així ho entenc. Potser vaig pensar massa i no ho havia de fer, però hi
vaig trobar un orde i és aquest.
Per últim, el judici d’un noi que
mata l’àvia de la seva promesa. Els motius són un altre cop esperpèntics però
reals: el noi té un negoci, una empresa d’olis i cada cop que va a casa la seva
promesa es troba amb l’àvia que li toca els pebrots amb el negoci: que si ja
està en marxa, que si pensa guanyar-s’hi la vida...en fi que se la carrega, la
mata. L’obra acaba així: tots al manicomi i la dona que canta Fangoria, sí , la
que sembla una gallina, t’explica el final: va petar una caldera i tots a
prendre pel cul! Així acaba. S’encenen els llums i t’aixeques i marxes al gris
avorrit i descolorit del carrer Moragues.
Felicitats Happy Birthday Manolita i a l’agrupació Safareig Teatre de Salt. No puc imaginar la quantitat d’hores que
hi heu dedicat, tant en vestuari com en el guió; us mereixeu un 9. Felicitats a
tots, aquesta vegada no hi ha personatge preferit, no m’heu donat temps.
Felicitats.
Gràcies! Ens agrada sentir que algú s'ho passa tant bé amb les nostres propostes! Millor encara quan sentim que uns nois puguin entrar al món del teatre de mà nostra. Merci i di tot va bé. Fins el proper Anglada!
ResponElimina